‘We laten hem te zijner tijd ombouwen tot een camper’

We spreken elke week EV-chauffeurs over hun ervaringen met elektrisch rijden. Dit keer: Henk! Naam Henk ter Steege Auto Volkswagen ID. Buzz Elektrisch of hybride Elektrisch Reden om elektrisch te rijden ‘We wilden eigenlijk een camper, maar moeten op termijn natuurlijk wel van de fossiele brandstof af. Daarom hebben we voor de Volkswagen ID. Buzz gekozen. Deze laten we te zijner tijd ombouwen tot een camper. We hebben al een keukentje achterin. Tot die tijd gebruiken we hem als gewone auto, hoewel we er al mee naar Frankrijk zijn gegaan. En volgend jaar gaan we naar Italië. Hoe dat ging met opladen? Goed, maar in sommige delen van Frankrijk was het lastig. Je hebt niet van alle laadpalen de bijbehorende passen. Betalen gaat dan via een QR-code, maar dat moesten we soms zeven keer proberen. Gelukkig konden we altijd bij een laadpaal van de ALDI terecht…’ Tip voor andere chauffeurs ‘Een tip voor twijfelaars? Nou – als je een nieuwe benzineauto hebt, zitten daar natuurlijk ook allerlei snufjes op. Maar zo’n elektrische auto is toch wel erg rustig. Bovendien rijdt het enorm soepel.’
‘Een soort iPad op wielen, het is geen auto meer’

‘Ik rij zo’n drieduizend kilometer per maand en heb dus hoge benzinekosten. Hoewel… ik had hoge benzinekosten. Nu niet meer.’
‘Het is elke keer weer een genot om in te stappen’

Voor mij moet een auto praktisch en veilig zijn. Daarnaast is het uiterlijk belangrijk. Daarom heb ik gekozen voor de Škoda Enyaq Coupé: een ruime auto met een prachtig design. Het is een elke keer weer een genot om in te stappen.
‘Als je over de weg zoeft, is het gemis van geluid snel voorbij’

Ik weet dat er een trend gaande is om toch voor hybride te kiezen, maar dat is dikke onzin. De laadmogelijkheden zijn talrijk geworden en de batterijen zijn fantastisch.
‘Soms zijn die verplichte pauzes best lekker’

Zorg dat je altijd goed opgeladen bent. Je rijdt gewoon lekkerder wanneer je weet dat je er nog 60% in hebt zitten. Leeg is bij een elektrische auto wel echt leeg – zeg maar.
‘Ik rij al vijf jaar in een Tesla en heb nog nooit één probleem gehad’

Ik rij al vijf jaar in een Tesla en heb nog nooit één probleem gehad. Ja – met de banden misschien. Die vervang ik om de zoveel jaar.
‘Zo makkelijk, zo stil, zo comfortabel’

Laden duurt circa 20 minuten. Ik heb slechts een keer 5 minuten hoeven te wachten voordat ik aan de beurt was om te laden – alle andere keren waren de palen direct beschikbaar.
‘Sinds ik in een Tesla rij, heb ik nog geen bekeuring gehad…’

De zoektocht naar een elektrische auto was vooral praktisch. We hebben drie kinderen en een hond en die moeten er allemaal in.
Hurry! De bodem van de subsidiepot voor EV’s is in zicht…
superhero | Smart Future EnergyZoals je waarschijnlijk weet, is 2024 het laatste jaar waarin je subsidie kunt aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Daarmee moet je wel een béétje opschieten. De pot is namelijk aardig geslonken. Er kunnen nog zo’n tienduizend auto’s mee worden gefinancierd. Dat meldt Autoweek. De zogenoemde SEPP-regeling heeft dit jaar al eerder het einde gezien. De 29 miljoen euro die hiervoor beschikbaar werd gesteld, raakte op toen er voor zo’n vijftienduizend elektrische occasions budget was aangevraagd. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft de pot begin september aangevuld met nog eens 29 miljoen euro. Twee weken later was hiervan ongeveer 22% vergeven. Inmiddels is meer dan de helft op. Hoeveel budget is er nog? Wil je nog dit jaar een elektrische auto aanschaffen. En wil je daarbij profiteren van een subsidie van €2.000? Dan moet je dus snel zijn. Er is grofweg een budget voor ruim 4.000 nieuwe en 5.500 tweedehands auto’s. Je krijgt in 2025 géén nieuwe kans. Dit is het laatste jaar waarin de SEPP-regeling van kracht is.
Ook laadpalenmaker Alfen in zwaar weer, schrapt 15% van de banen

We schreven deze week al over het verdwijnen van EVBox, maar ook bij het in Almere gevestigde Alfen gaan de zaken niet zoals ze moeten lopen. Alfen begint noodgedwongen aan een fikse reorganisatie, waarbij zo’n 150 arbeidsplekken komen te verdwijnen. Het bedrijf schrapt onder meer in het aantal uitzendkrachten. Beschikbare banen moeten daarnaast door natuurlijk verloop verder dalen. Gedwongen ontslagen worden desondanks niet uitgesloten. Het bedrijf is hierover in gesprek met de ondernemingsraad en verschillende vakbonden. Alfen versimpelt daarnaast de organisatiestructuur en stelt investeringen uit. Hoe kan dit? De reorganisatie valt volgens Alfen te wijten aan de huidige dip in de markt voor elektrische auto’s. Het aantal verkopen staat in heel Europa onder druk, waardoor de uitgaven omlaag moeten. Dat valt in Nederlanders overigens relatief mee. De verkoop van het aantal elektrische auto’s blijft hier enigszins op peil, zo melden BOVAG en de RAI Vereniging. De Duitse markt is daarentegen ingestort, mede door de stopzetting van een belangrijke subsidie. Welke bedrijven verkeren nog meer in de problemen? Dit weekend werd bekend dat EVBox verdwijnt. Het Franse moederbedrijf ENGIE trekt de stekker eruit: op één fabriek in Bordeaux na komen alle banen te vervallen. Het Zweedse Northvolt is een ander voorbeeld van een fabrikant die het momenteel zwaar heeft. Bron: NU.nl